وبلاگ

AMD اولین اطلاعات از پردازنده‌های Zen 5 خود را به اشتراک گذاشت

AMD اولین اطلاعات از پردازنده‌های Zen 5 خود را به اشتراک گذاشت


AMD به تازگی گزارش عملکرد خود را در سه ماهه اول 2024 منتشر کرده است. ظاهراً تیم قرمز عزم خود را جزم کرده تا پردازنده‌های EPYC و گرافیک Instinct خود را در نیمه دوم سال جاری میلادی برای سرورها و مراکز داده عرضه کند. در حال حاضر نمونه‌های اولیه این پردازنده‌ها در اختیار شرکای ای ام دی قرار گرفته و ظاهراً عملکرد فوق‌العاده‌ای هم داشته است.

amd-2.jpg

پردازنده‌های EPYC Turin اولین سری EPYC خواهند بود که دارای هسته‌های کاملاً جدید Zen 5 هستند. دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD در همین رابطه اعلام کرده که پردازنده‌های EPYC Turin دستاوردهای قابل توجهی در عملکرد و کارایی دارند که به افزایش سهم بازار سرور آنها کمک می کند.

amd-2.jpg

بر اساس گزارش wccftech این پردازنده‌ها با پلتفرم‌های SP5 و SP6 سازگار بوده تا بتوان سرورهای نسل چهارم EPYC را با این پردازنده‌ها ارتقا داد. پردازنده‌هایی که می‌توانند تا 128 هسته Zen 5 و 192 هسته Zen 5C را درون خود جای دهند.

اما در ادامه پردازنده‌های Ryzen Strix را داریم که از ریزمعماری Zen 5 بهره برده و قرار است با گرافیک RDNA 3+ و هسته‌های هوش مصنوعی XDNA 2 نیمه دوم سال جاری میلادی از راه برسند.

amd-2.jpg

APU های Ryzen Strix در دو دسته عرضه خواهند شد که شامل مدل‌های استاندارد و پیشرفته خواهد بود که پلتفرم های مختلف طراحی می‌شود. نکته جالب بهبود 3 برابری عملکرد پردازش‌های هوش مصنوعی نسبت به نسل‌های قبلی هستیم.

پیش از این اعلام شده بود که APU های AMD Strix تحت خانواده Ryzen 8050 قرار می‌گیرند و یک NPU کاملاً جدید به نام XDNA 2 (یا همان Ryzen AI) ارائه می‌کنند که عملکرد محاسباتی هوش مصنوعی را نسبت به نسل کنونی تا 3 برابر (تا 48 TOPS) بهبود می‌بخشد. انتظار می رود این APUها در نیمه دوم سال 2024 جایگزین APUهای فعلی Ryzen 8040 (با اسم رمز Hawk Point) شوند.



منبع

دیدگاهتان را بنویسید